Achter de huizenrij: het voormalige station
11
Linksachter het gebouw met de horizontale rode strepen (gevormd door rode bakstenen) gelegen net voor House of Bouillon aan de overkant van de Semois (d.i. het Hobé-gebouw, zie nr. 14), zie je een dak met 2 rode schoorstenen. Dit is het voormalige stationsgebouw, gebouwd in 1890.
In dat jaar was Bouillon voor het eerst per spoor (tram vicinal) te bereiken via de lijn Paliseul- Bouillon. Het was een rit van 16 km die drie kwartier duurde en zorgde voor een vlotte ontsluiting van de regio Bouillon met de buitenwereld. Het pas gebouwde stationsgebouw werd toen ook in gebruik genomen.
Eerst was dit station de depot en het eindpunt van de lijn Bouillon – Paliseul. Die lijn was toen nog geïsoleerd, want pas in 1903 werd die verbonden met een groter netwerk toen de lijn Poix (Saint-Hubert) - Paliseul in gebruik werd genomen.
Het tramverkeer in Bouillon schakelde begin de jaren 1900 nog een versnelling hoger door de ingebruikname van een bijkomende spoorlijn via Corbion naar Pussemange, en vanaf 1910 kon men ook de Franse stad Sedan bereiken met de zogenoemde Bouillonais. Dat dit destijds een belangrijke gebeurtenis was, kan men ook afleiden uit de grote inhuldigingsfeesten die voor de inhuldiging werden georganiseerd: in Sedan op zondag 17 juli 1910, in Corbion op zondag 7 augustus 1910 en in Bouillon op zondag 11 september 1910.
Toerisme, economie en sociaal leven hadden alle baat bij dit handig en belangrijk vervoersmiddel. Eind de jaren 1950 kwam echter, door de concurrentie van autobussen en koning auto, een einde aan het tramverkeer toen de laatste tram een periode van ongeveer 70 jaar heeft afgesloten.
De passagiersdiensten stopten op 16 juli 1955. Tot 1957 werd echter een dagelijkse retourdienst onderhouden tussen Bouillon en Corbion. Het vrachtverkeer stopte op 1 juni 1960.